In de media en bij scooterbedrijven is veel te doen rond de nieuwe E10 Euro95 benzine. Vooral kleinere motoren zoals die in scooters blijken extra gevoelig voor het hogere percentage bioalcohol in die brandstof met extra bio-ethanol. De schade kan fors zijn en dealers hebben er veel werk aan. De ellende voorkomen lijkt eenvoudig, maar is dat ook zo?
Bij klassieke auto’s speelt de problematiek rond de nieuwe ‘E-brandstoffen’ al een hele tijd. Sinds de verplichte invoering van de nieuwe E10 Euro95 merken ook veel brommer- en scooterrijders dat je het vertrouwde tankpistool misschien wel moet mijden.
Moderne auto’s en motoren zijn veelal bestand tegen de bijmenging van bio-ethanol en ondervinden geen of nauwelijks problemen. Maar helaas geldt dat niet voor de meeste brom- en snorfietsen met verbrandingsmotor. Om het probleem kort samen te vatten: de bioalcohol in de brandstof trekt vocht aan, die op strategische plekken als de tank, carburatie en in de motor roest kan veroorzaken. Er kan ook vocht in de olie komen. Verder is het bekend dat rubberen afdichtingen, koper en kunststoffen slecht bestand zijn tegen alcohol. Dat levert alle mogelijke problemen op. Extra nadeel van E10 is overigens, dat de motor wat minder vermogen levert – de verbrandingswaarde is immers iets lager – en de motor dus ook een fractie meer zal verbruiken.
Gelukkig is het in theorie eenvoudig om ellende te voorkomen, want je kunt ‘superbenzine’ E5 tanken. Met 5% bio-ethanol en dus minder alcohol. Die benzine kost weliswaar iets meer, maar zal betere prestaties leveren. Met een iets lager verbruik kun je ook een deel van de hogere prijs per liter terugverdienen. Het advies is: bij twijfel gewoon ‘Euro98’ E5 tanken.
28-01-2020
Door: tweewieler.nl